FitbyFysio Sportfysiotherapie en sportmassage

Tarieven | Routebeschrijving | Afspraak maken
Wat is Sportmassage? | Tarieven

Blessurepreventie
Adres, telefoon, e-mail | Routebeschrijving | De praktijk | Rooster | Afspraak maken

Praktijk voor Sportfysiotherapie en sportmassage FitbyFysio

Massage

Door belasting (sport) worden lichaamscellen uit evenwicht gebracht, daarna volgt er een periode van herstel en als het goed is, heeft dit uiteindelijk een trainingseffect tot gevolg gehad. We noemen dit een fysiologische aanpassing. De spier wordt sterker, leniger en beter doorbloed. Helaas zijn niet alle weefsels even sterk en kunnen er zwakke schakels zijn die overbelast raken. Weefsel wat niet hersteld en weer wordt belast beschadigd, dit leidt tot stijfheid, drukpijn, startpijn en hypertonie.

Al deze vroegsymptomen worden in de sportwereld min of meer als normaal ervaren, maar kunnen in de loop van de tijd heel makkelijk leiden tot blessures. De stofwisseling en doorbloeding verminderen en dus wordt het herstel van het weefsel steeds minder.

Het doel van de sportmassage is daarom ook om de gezondheid van de sporter te behouden, zowel voor, tijdens als na de sportinspanning.

We onderscheiden een;

1. preperatief doel (voorbereidend)

2. preventief doel (voorkomend)

3. curatief doel (genezend)

Bij elke behandeling kunnen gegevens worden verkregen, die opgeslagen worden. Hierdoor ontstaat er in de loop van de tijd een totaalbeeld van de sporter en kan de massage steeds gerichter gegeven worden.

Doel moet altijd zijn dat een sporter zijn of haar sport, zonder nadelige gevolgen voor zijn of haar gezondheid, kan beoefenen.

Bron; Handboek Sportmassage, Willem Snellenberg